Wednesday, March 9, 2011

Rindu Mak

Assalamualaikum...


Permulaan hari yang sangat baik dan kesihatan yang da pulih seperti sedia kala dan lepas nie boleh laa terloncat-loncat, terguling-guling, terhincut-hincut, terkinja-kinja, tergedik-gedik, dan bergelak ketawa dengan meriah sekali setelah kembali normal sedia kala. alhamdulillah. korang yang tak sihat cepat2 taw mkn ubat kalo tana melarat. tak pun p klinik trus. 


Rindu laa pulak dengan mak ayah. Teringat semalam tepon mak cakap bagi tahu balik bila pastu bagi tahu yg diriku ini demam. da baikpulih baru bg tahu dekat mak. sebenarnya tana bg tahu pun. yg kelakarnya macam ini:


Da sampai pertengahan cakap....


Anak: emak nak tahu tak..
Mak: apa dia?
Anak: semalam anak mak nie demam..
Mak: hah demam!! demam pe?? demam rindu aweks laa tu..
Anak: hahahaha.mak nie tetibe aweks.masa bila ntah ank mak nie ada aweks. belaja dulu laa bak kata mak. orang demam betol laa. tak ada kena mengena dengan aweks -aweks nie.


Padahal dia tahu anak dia tak ada aweks. aweks katanya bkn pakwe. huhu. nasib baik aku paham. lagipun aku memang da lama gila tak demam.


Kekadang tu mak boleh guna ayat macam ini. contoh:


Anak: mak anak emak nie dapat duit rm1000.
Mak: poyolaa ko. mana dapat?
Anak: maklaa poyo. huhu. adalah, secret. balik umah nanti orang cerita.


Mak aku pun pandai cakap poyo. Ingat anak-anak dia je taw. maju nye laa..



Kekadang tu...


Anak: assalamualaikum emakku sayang..
Mak: yg ko tepon nape? bazir topup je. nnti asyik2 topup topup. mesej je la mak.
Anak: laa cmtu plak.ala susah la mesej-mesej nie. tepon kn senang.


Cehh mak aku nie. da tahu berjimat sejak tahu menaip mesej nie. kalo tak kalo apa2 mesti tepon tepon tepon. so tiap-tiap mnggu topup je. sekarang tak lg. patutlaa kalo aku tengok kedit dia banyak je dari kedit aku. huhu


Aku memang kalo sembang dengan mak macam cakap dengan kawan je tapi pertuturan adab dan sopannya masih dijaga kerana tak elok taw bercakap kasar, kurang ajar dan tinggi suara dengan ibu kita, ayah pon sama gak ye. syurga tukan dibawah telapak kaki ibu. berdosa sekiranya kita biadab dengan ibubapa kita.


Tapi memang aku laa yang kerap tepon dia. seminggu 3 4 kali laa jugak. tunggu mak aku tepon. bila ntah.. kalo ayah miskol2 je pastu tepon balik dan aku tak selalu tepon ayh. kalo dengan ayh cakap sekejap je kerana cakap benda yang penting je, mak je yang lebih-lebihnya aku sembang. cakap tu laa cakap ni laa. besela kalo apa2 mesti ngadu dekat emak kan. rindu la nak dengar bebelan dia tapi sekali perli pedasnya menusuk jiwa raga.


Hati senang lagi gembira bila esok nak balik rumah kecintaan yg amat sangat disamping adik beradik dan ibubapa yang disayangi. lagipun hari ahad nie ada kenduri sikit dekat rumah aku. ermm kenduri cukur jambul anak buah aku nur aimi qistina, rindu laa plak dekat aimi. (^_^) dia da besar da sekarang. baru 4 bulan. besar la tukan dan aimi merupakan cucu sulung untuk mak ayah aku. 


p/s: tak sabar rasanya nak balik.. rindurindurindu..


Terima kasih sudi baca =))
terima kasih awak sudi baca dan terjah ke sini.

No comments:

Post a Comment