Friday, March 4, 2011

Duduk diam-diam suda

Assalamualaikum..

alangkah indahnya jika aku pon cuti sem gak mcam kwan2 ak nie. tapi alangkah indahnya jika belajar cepat habis. alhamdulillah mggu pertama pembelajaran berjaln dengan lancar dan assgment pon lom dibg lg. 7 mggu je belajr termasuklah midtermnya final examnya. so aku kena laa pulun lebih skit untuk short nie. yeke skit byak kot rsenya. susah gak education nie. ngat senang ke. contoh kalo sbjek pengajaran da pembeljaran tak dapat B x boleh amik praktikum. kalo x dpt B gak kne laa ko repeat repeat dan repeat smpi B. C D mmg tak boleh tetap kena B gak.

Nak dijadikan cerita, korang suka tak kalo tengah dengar kuliah ke apa ke pastu der orang bercakap sana bercakap sini, ala senang cerita memekak. aku memang pantang kerana penerimaan tu tak samapai kat aku. tak boleh cek nk fokus pensyarah ckp. boleh stress aku macam nie smpi membuatkan aku nak jadi HULK.  Nak tegur tp fikir punya fikir tak elok lak. aku fikir kena jaga perasaan orang kerana tak suka lah sebab hal macam ini buat orang tu sakit hati pastu tak tegur kita. tak elok lak kan tapi tak boleh ke cuba hormat orang yg nk beljar nie. aishhh macam-macam ragam laa. Ni pensyarah cakap dia pon nak cakap gak. cuba dok senyap2 hah kan bg kesenangan dekat orang lain nk fokus.

Benda macam nie kan leh wat orang bg andaian macam ni:
  1. A ckp dengan B: bisingnya orang belakang nie. dia fikir kita nak dengar dia bercakap padahal pensyarah dekat depan. dia ingat bla bla bla. hah kan da wat orang ngata-ngata ko. da dapat dosa.
  2. Membuatkan orang lain stress nak belajar sampai hilang fokus. kan tak elok mcm uhh. mengganggu keamanan org nk belajar. tak baik awak buat mcm tu.
  3. Seolah-olah tak hormat pensyarah mengajar di hadapan. 
Nak cakap boleh tapi janganlah kuat-kuat macam satu hall tu nak dengar. slow-slow suda. hormatlah pelajar lain yang nak belajar. jangan pentingkan diri sendiri. kita nie belajar memerlukan suasana yang kondusif. setiap orang cara penerimaan belajarnya tak sama tapi seboleh-bolehnya elak daripada bercakap terlalu kuat ketika pensyarah mengajar. 


Ini renungan untuk korang dan aku sekali. manusia tak terlepas dari kesilapan jd kenalah ambil ikhtibar dari kesilapan dan perbetulkan. manusia nie macam2 ragam ada cuma kena pandai hadapi je. 


p/s: Korang suka tak belajar dalam keadaan bising??


Terima kasih kerana sudi membaca=))







terima kasih awak sudi baca dan terjah ke sini.

No comments:

Post a Comment