Tuesday, May 3, 2011

Terima hakikat

Assalamualaikum...


Wahh makin bersarang la blog nie. maklumlah baru habis short sem dan sekarang berada di rumah. jadi disebabkan dekat rumah la aku jarang online berbnding dekat tempat belaja. Apa2 pun aku akn terus menaip dan menambah entry dengan cerita2 yang menarik dekat sini. insyaALLAH.


Nampak tak tajuk entry aku tu. ak nak cerita satu kisah yang terjadi waktu aku mkan dekat kedai makan bersama parents aku. dekat2 kawasan rumah aku. kisah nie terjadi waktu lepas makan sambil menunggu nasi goreng kampung bungkus untuk abg aku.


Parents aku duduk bersama tauke kedai a.k.a der la bau2 bacang sikit bersama ank perempuannya yg bernama along dan menantu dye. time nie aku duk tempat len. bila nasi da sampai, aku pun pergila tempat parents aku nk amik nasi abg aku nak bawa balik kn. jd bila da aku da sampai uhh. aku pun salam la tauke dia. ohh lpe tauke dye pompuan. ak pun duk la sekejap, yelah tak kan nk bla terus kan. sekali tu masa kau mai, semua pndang aku:


Tauke kedai makan: berisinya lisa sekarang nie. (nama pggilan dekat rumah dan kg)
Along: a'ah. berisi da sekarang.


Aku mampu senyum je.


Mak : yela manataknya makan je. semua dia makan.
Ayah: dia ikan bandaraya, semua dia sapu. semua dia makan. bukan kisah pun.
Along: yela makann tak abis kte abiskn kn.


Tauke,anak perempuannya dan menantunya gelakkn aku. (hampeh). aku senyum je. 


Tauke: berisinya, pipi naik. adik beradik yg lain tak da pun. dia sorang je. ikut sapa nie. nanti lepas kawen macam mana la plak. (smbil pndang aku, sebut psal kawen lak tu)
Mak: ntahla. asyik makan je. yg jiha (adeq aku) tu tak plak. jiha uhh kurus. nnt mesti tggi ikut mcam ank buah jamal. (kezen aku, ank parents anjang belah ayh. mmg kezen aku uhh tggi melampai kalah parents dye dan mmg aku rse adeq ak akn lebih tggi dr ak, akak ak plak dye lg kecik dr ak. abg2 ak plak, sorg kurus keding dan sorg lg taf, lgpun dye polis).


Aku tak nak dengar lg, aku pun ckp ngan mak aku, aku balik dulu. nasib baik dorang tak pergi kat aku cubit pipi ka apa ka. serius aku hanya mampu tersenyum je dorng cakap mcm tu. lagipun aku tak terasa pun pe yg dorang ckp kn. ye mmg aku sedar pun aku da berisi da sekrang dan berisi tp tak gemuk lg. aku ingat lagi, aku start suka makn time akhir drjah 6. ayah aku memag suka gelarkan aku mcm ikan bndaraya, sebab aku suka makn yela pe bnda mknn dpn mata msti aku akn mkn dan kkdg bila makan dan makann tu tak abiskan, aku yg abiskan sbb ayah aku tak suka membazir. kalau aku tak abiskn ayah yg akn abiskan. 


Ingat lagi satu kisah time kem dekat sekolah dulu, kem kadet pertahann awam prgkt ngeri dekat hulu tamu, btgkli. bila da wktu makan tu, kalau kwan aku tak abis mesti aku amik makann dorang aku abiskn. da la masakan dorang tawar gila tapi aku ni berselera plak makan kn. aku nie lagi suka nasi putih berbnding nasi minyak ka, beriani ka. pergi kenduri kawen pun aku akn cri nsi putih. kalau nasi ayam ak mkn lg dan nsi2 goreng. 


Kepada yang suka makan macam aku ni, makan-makan juga, kesihatan tu pun perlu dijaga. ingat tu, jangan la gelojoh ye bila makan dan banyak kan makan sayur taw. aku suka makan sayur, dan ulam tapi kenapa ramai tak suka makan sayur ye? korang suka tak makan sayur. 


Ini bermakna, aku tak memilih makanan tp kekdg memilih gak.. hee. tapi apa2 pun sebagai hamba-NYA, aku bersyukur dengan apa yg dikurniakan oleh ALLAH kepada aku dan aku bersyukur masih sihat lagi. Kekadang ada hikmah di sebalik pe yg tercipta itu dan kita sendiri tak tahu lagipun ALLAH itu maha mengetahui apa yg terbaik untuk hamba2-NYA. sungguhpun setiap apa yg ALLAH cipta itu indah dan cantik. itu yang perlu kita tahu .


p/s: aku memang suka makan dan baru2 nie aku timbang berat tak sampai 60 lak. kire ok la kn. tp nak kurus boleh tak? haha. pipi da t*****.


Terima kasih sudi membaca =))

terima kasih awak sudi baca dan terjah ke sini.

4 comments:

. said...

dasyat ayat pakcek tuh
kite same mydear..sabar jeh kayh
ko comel ape..
next sem kite sme sme ushe nk??
eceyh ckp jeh lebeyh buat takk
haha

NabilahYazid said...

bukan dulu ade orang cakap ke sem dua nak naik guna tangga je? haha

ELLYSHAJAMAL said...

elin: hahaha.. ayh ak mmg.. hee.. usha sme2.. leh wat ka..haha

fara: hahahaha.. spe ntah.. jwb elin..

. said...

aku rase macam tak pernah dengar pon org cakap macam tuh

(weyh aku dah try.tapi aku kan ade masalah saket pinggang..seminggu jeh aku tahan naik tangge beb!)

Post a Comment